Problemer etter firmware-oppdatering oktober 2018

  23.10.18

 

Fra 16. oktober har AirTies rullet ut ny versjon av firmware til norske Air 4920-kunder. Noen brukere har dessverre opplevd problemer i forbindelse med dette, og her forklarer vi hva du kan gjøre hvis det gjelder deg.
De to hovedproblemene vi ser, og som oftest opptrer sammen, er at ikke alle AirTies-enheter i mesh-nettverket oppdaterer seg til ny versjon, og at noen enheter faller ut av/ikke får kontakt med mesh-nettverket.

1. Sjekk hvilken firmwareversjon du har

Det enkleste er å bruke AirTies WiFi-appen for å sjekke firmwareversjon på alle enheter i AirTies-nettverket ditt. Da kan du også se om enhetene har kontakt med hverandre.

Gå inn på My Network.
Se om nettverkskartet viser kommunikasjon mellom AirTies-enhetene.
Trykk på hver enhet for å få informasjon om firmware-versjon.

Siste versjonsnummer skal begynne med "2.44". Ser du et tall som er lavere enn dette, mest sannsynlig "1.33", har enheten ikke oppdatert seg.
Hvis én eller flere enheter i nettverket ikke har oppdatert seg, vil mesh-nettverket ikke fungere som det skal.
Har du ikke anledning til eller ønsker å bruke appen, kan du også bruke AirTies webgrensesnitt. Finn mer informasjon her:  Sjekke firmware-versjon på AirTies-enheter.

2. Omstart alle enheter (med problemer)

Ser du en enhet som ikke har kontakt med de andre og/eller har feil firmwareversjon, forsøk en omstart. Av/på-knappen sitter på baksiden av hver enhet.

Enheter som har falt ut av mesh, men har riktig firmware-versjon, bør koble seg på mesh igjen ved oppstart.
Enheter som trenger oppgradering, skal kontakte firmware-servere ved omstart og vil bruke cirka 10 minutter før de har lastet ned ny firmware og gjør en ny omstart på egenhånd for å aktivere denne.

Bruk appen til å sjekke om firmware nå er oppgradert. Hvis ikke:

3. Kable enheter som fortsatt ikke oppgraderes

Koble enheten med nettverkskabel (ethernet-kabel) direkte til nettverksport i ruter/hjemmesentral, eller til en AirTies-enhet som allerede har oppgradert seg, omstart enheten igjen og gi den 10 minutter.

Bruk appen til å sjekke om firmware nå er oppgradert. Hvis ikke:

4. Siste utvei for oppgradering: Oppgrader manuelt

  1. Last først ned riktig firmwareversjon til pcen du bruker, her: ftp://ftp.eyenetworks.no/AirTies/Air 4920/Firmware/AirTies_Air4920NO-EN_FW_2.44.6.2.4439_EYENETWORK_TO_GENERIC.bin
  2. Koble deg til webgrensesnittet til enheten(e) som ikke har oppgradert seg. For en boligpakke med tre enheter, er adressene normalt http://air4920.local,http://air4920-2.local og http://air4920-3.local.
  3. Gå til Advanced Settings > Tools > Firmware Update.
  4. Klikk Choose File og velg firmwarefilen du lastet ned til pcen.
  5. Klikk Upgrade og vent til opplasting og installasjon er ferdig.

 

5. Siste utvei for enheter utenfor mesh: Legg til på nytt

Hvis alle enheter er på riktig firmwareversjon og det likevel er én eller flere som fortsatt ikke får kontakt med de andre, bruk WPS til å legge den til i mesh på nytt.